post
انستیتو ملی بازی سازی

انستیتو ملی بازی سازی

بازی های رایانه ای یکی از پرمخاطب ترین رسانه های نوین جهان هستند که گردش مالی آن در دنیا در حال حاضر رقمی بالغ بر 4 میلیارد دلار را دربرمی گیرد و متاسفانه سهم ایران از این عرصه پرسود بسیار ناچیز است.

به زودی انستیتو بازی سازی در تهران راه اندازی می شود تا شاهد بازی سازان حرفه ای در این صنعت باشیم، اما امروز

دکتر مینایی رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرد تمام زمینه ها سازی ها برای راه اندازی رشته بازی سازی در مقطع کارشناسی ارشد فراهم شده و امید است تا سال 92 این رشته در لیست رشته های انتخابی مقطع کارشناسی ارشد قرار بگیرد.

امروز در جلسه معارفه و توجیحی انستیتو بازی سازی تعدادی از مربیان انستیتو دپارتمان های مختلف را معرفی کردند، در مرحله اول دپارتمان های فنی، طراحی بازی ، گزافیک و موسیقی دانش پژوه می پذیرند.

دانش پژوه هان بر اساس سن از 12 تا 17 سال در یک دسته و از 17 سال به بالا در دسته دیگر قرار می گیرند، دسته اول تنها در بخش دانش آموزش قرار می گیرند و در دوره آموزشی کار با موتور بازی ساز game maker و unity می آموزند و دانش پژوهان دسته دو باید در دوره آموزشی انستیتو شرکت کنند.

16 دیدگاه در “رشته بازی سازی در تحصیلات تکمیلی

  1. با عرض سلام با توجه به صحبت ها و بروشور های بخش شده در این جلسه ارزیابی من به عنوان یک بازی ساز جوان به هیچ وجه مثبت نیست در شرایطی که همه گروه های دست اندکار بازی سازی زیر مجموعه بنیاد ملی بازی های رایانه شده اند و هیچ ارگانی حق موازی کاری ندارد و بودجه تخصیص داده شده به این ارگان از منابع دولتی و ملی تامین می شود این ارگان به جای استعداد یابی و جذب و تربیت نیرو های متخصص مستقل و بورسیه کردن مستعدین این عرصه آموزشگاه خصوصی را برای خود به راه انداخته و سعی در تامین نیروی انسانی گروه های پر مدعای بازی سازی ایران را دارد حال گمان آن می رود این موضوع تنها در جهت حمایت از گروه های بازی ساز کشور نسیت بلکه رابطه ای فراتر بین گروه های مطرح بازی سازی و مسئولین این بنیاد می باشد دوستان را به هوشیاری بیشتر و توجه به اصل جذب استعدادها در این عرصه با برپایی کارگاه های استعداد یابی در سرتاسر کشور و بورسیه کردن تحصیلی این افراد دعوت می کنم لطفا به این موضوع توجه کافی مبذور دارید.

  2. سلام من هم موافق استعداد یابی و جذب نیروهای مستعد و آموزش اونها و بورسیه کردن اونها هستم به نظرم با توجه به حجم بالای آموزش ها در سطح وب به خصوص در مورد انجین unity یه کم غیر معموله که من برای تکمیل آموزش هام فقط برای یه درس موتور unity باید 500000 تومن پرداخت کنم تا مثلا بنیاد به وظیفش عمل کنه حالا خوبه خوده سایت unity موتورش وآموزش ها و سورس های رایگان زیادی در اختیار ما قرار داده

  3. البته باید به این نکته هم توجه شود که اساتید انستیتو از کجا آمده اند؟ آیا کسانی که توانسته اند بازی نیمه حرفه ای بسازند توانایی آموزش دیگر بازی سازان را دارند؟ آیا در ایران بازی ساز با مدرک آکادمیک داریم؟ بهتر نبود بنیاد ملی بازی های رایانه ای ابتدا اساتید بازی سازی را تربیت می کرد و بعد این قدم را بر می داشت؟ آیا نمیشد با استفاده از کارگاه های آموزشی بازی سازان را تربیت کرد؟ مثلا چند دوره کارگاه آموزشی برای آموزش موتور یونیتی کافی بود و نکته جالب بعدی این بود که همه چیز دز این انستیتو ایرانی بود و شعار ایرانی سازی بود و گواهینامه این دوره به زبان انگلیسی بود!!!؟
    سردرگمی انستیتو از همین جا مشخص است، اما ما امیدورایم

  4. من تو سایت بنیانم نظر دادم ولی سایتشون نظرات رو نمایش نمی ده به نظر من مدیران بنیاد دانش کافی که چه عرض کنم مناسب را در حوزه بازی سازی ندارند به همین خاطر طرح و نقشه هایشان را به عده ای سپرده اند که چند بازی ساخته اند( که آن هم کلی جای نقد ونظر در رابطه با کیفیت بازی ها دارد ) البته من با طرح عالیه تحصیلات تکمیلی کاملا موافقم مخصوصا در مقطع کارشناسی ارشد و وجود رشته های تخصصی بازی سازی ولی امید وارم مسئولان به موضوع مورد نقد و انتقاد انسیتو توجه کنند ای کاش اساتید مطرح خارجی با مدارک معتبر جهانی و استدیو های حرفه ای بودن انوقت من حاضر بودم 3 برابر این هزینه ها را برای شرکت در دوره ها بدم ولی الان که به من وعده حضور در گرو ه های بازی سازی حال حاضر اونهم با گذراندن این دوره ها رو می دن حس می کنم سر کاریه این گروه ها خودشونو بستن و به بنیادم وصلن به کارآموزهای این دوره ها نیازی ندارن

  5. آره منم با نظر جواد موافقم برای منم جای سواله که این نیروهای متخصص کی و کجا آموزش دیدن و یا اصلا در چه سطحی هستن اگه اونا هدفشون آموزش و استعدادیابیه باید در همه جای کشور شروع کنن به ایجاد هنرستانهای بازی سازی ولی من امیدوارم و حاضرم بیشتر از یه میلیونم خرج کنم ولی ارزش آموزشو داشته باشه …!!

  6. تا اونجایی که من از مدیر گروهمون شنیدم انگار قراره ارشد بازی سازیو دانشگاه ما بیاره.من خودم دانشجوی سال آخر چند رسانه ای هستم و تو این چهار سال واقعا یه استاد متخصص برای ما نیاوردن حالا ارشد این رشته که قراره بیاد تازه به احتمال زیاد میخوان از زیرگروه هنر بردارن خیلی جالبه؟؟؟به نظره من پتانسیل خوبیه اگه بنیاد حمایت کنه و دیگه جایی هم برای این هزینه های اضافی نمیمونه.

  7. بنیاد ملی بازی های رایانه ای بزودی با شکستی مواجه خواهد شد البته نسبت به قبل منعطف تر شده اند ولی ایجاد یک فضای انحصاری برای تولید بازی و اخذ مجوز از ابتدا شکست خورده است چرا که نهادها و سازمانهای دیگری هم در حال ورود به این بخش هستند و چون تولید یک بازی نیاز به سرمایه ای نسبتا بالا دارد و این نهاد با این منطق که افراد بازی ساز امکان تولید مستقل ندارند در حال جولان بود که در رسانه ای دیجیتال نمایشگاه اخیر با وضعیتی روبرو شد که شرکت کنندگان و بازی سازان مشاهده کردند.بزودی سیاست کاری این بنیاد تغییر خواهد کرد چون استودیوهای بازی سازی با تولید یک اثر هزینه تولید بعدی را بدست می آورد و ….//

  8. بله به جای اینکه شرکتهای تولید کننده بازی در نمایشگاه های خارجی شرکت کنند بنیاد در آنجا ظاهر شده و موتورهای بازی سازی که به منظور آموزش دانش آموزان تولید شده اند توسط شرکتهای سازنده بازی را در غرفه خود با بنری نمایش می دهد و آبروریزی کردند که …..//

  9. آقا با بودجه دریافتی و درآمد کلانی که بنیاد از فروش هلوگرام بدست می آورد باید تمام این کلاسها با هزینه بسیار اندک ارائه شود و از طریق سیستم آموزشی غیر حضوری امکانات وسیعی را برای تمام مخاطبان در سراسر کشور ارائه نماید. اما کو برنامه ریزی بلند مدت هنوز سایت بنیاد در ارائه ساده ترین موارد از نقاط ضعف شدیدی برخوردار است.

    • پیشنهاد خوبیه که کلاس های مجازی رو با هزینه ی پایین برگزار کنند، امیدوارم که این پیشنهاد به گوش بخش آموزش بنیاد هم برسه

  10. دوستان در قسمت نظرسنجی در سمت چپ سایت بنیاد الان نظر سنجی بازی میرمهنا قرار گرفته است شما اگر هر بار نظر بدهید سایت نظر شما را بعنوان یک رای ثبت میکند به عبارت دیگر یک نفر میتواند بارها و بارها با ورود به سایت بنیاد نظر دهد حالا این نظر چه منفی و چه مثبت به نظر شما در این نظر سنجی چه جایگاهی دارد؟
    در همین بخش و در همین خصوص بازی گرشاسپ ضمن ارائه رای , شما میتوانستید میزان آمار رای های خوب و متوسط و ضعیف را ملاحظه کنید در حالی که در مورد این بازی وجود ندارد.
    نکته قابل توجه هم این بود که به محض عبور آمار ضعیف از مرز سایر نظرات (خوب و متوسط )در خصوص بازی گرشاسپ بلافاصله نظر سنجی فوق از سایت برداشته شد. در حالیکه اگر این نظر سنجی ها صادقانه باشد باید در خصوص تمام بازی های تولیدی بنیاد و در طول عمر مفید محصول در بازار فعال باشد.
    نظر شما چیست ؟

  11. فعلا مهم این نیست که بنیاد چی کار کرده و چی کار می خواد بکنه.مهم اینه که به صورت کلی تمام تمرکز بنیاد روی تهرانه و انگار شهرستانی ها حق این رو ندارند که بخوان بازی بسازن.جالبه که تمام بازی سازهای تقریبا حرفه ای توی شهرستان ها فعالیت می کنند و هیچ ارگانی اون ها رو کوچکترین حمایتی هم نمی کنه و جالب تر اینه که کلا 3% بازی ساز حرفه ای اعم از مستقل و غیر مستقل توی تهران هستند که بنیاد داره اونارو تحت پوشش خودش قرار می ده.
    این یعنی یک شکست کاملا بزرگ برای بازی سازهای ایرانی مستقل شهرستانی.
    اصفهان بیش از 80 گروه مستقل بازی سازی داره که هیچ کدومشون مورد حمایت قرار نگرفتن.و بنیاد فقط داره به بازی سازهایی بها می ده که یک بازی رو با گرافیک فوق العاده پایین و با هوش مصنوعی کاملا ضعیف و رابط کاربری افتضاح و طراحی مرحله تاسف بار ساختن.
    2چیزی که باعث می شه یک گروه مورد حمایت قرار بگیره،از نظر بنیاد کافیه که فقط یک بازی باشه حالا هر افتضاحی هم که ساخته شده باشه فرقی نمی کنه،خیلی جالبه.
    بازی میدن بیرون اسمشم می زارن شکست حصر آبادان هه هه،توش می شه همه چی پیدا کرد به جز یک نقطه که بشه بازی کرد.
    اولین بازی fps قدرتی رو هم که دیدیم خلیج عدن.جالب بود که هیچ چیز سر جاش نبود و با چند مرحله داغون سر و ته بازی رو هم آوردن.و انقدر مسخره ساخته شده بود که تا چند روز پایه خنده ما شده بود (مثل راه رفتن کاراکتر های دشمن که انگار دارن با اسکیت میان از بس رو زمین لیز می خورن)کلا 3 تا انیمیشن ساختن و 4 تا کد نوشتن و بقیه موارد همه آماده ولی نتونستن درست ازش استفاده کنن.این که بازی سازی نیست.
    نمی خوام این جور بازی هارو خراب کنم فقط اگه یه کم به خودمون و مخاطبمون ارزش بازی کردن می دادیم این جور بازی ها کاملا حرفه ای ساخته می شد نه این که بگیم بودجه که نمی دن پس ما هم این جوری افتضاح می سازیم فقط واسه خالی نبودن عریضه.
    اینو بگم که اگه مشکلت بودجه هست و نمی خوای درست بازی بسازی پس کلا بهتره نسازی دیگه چرا با این بازی های مسخره مخاطب رو اذیت می کنی؟
    حالا اگه قرار باشه بنیاد بیاد و همش این دسته بازی ها رو حمایت بکنه مطمئن باشین این صنعت تا دها سال دیگه هم حتی 1% هم پیشرفت نمی کنه و داریم خودمونو مسخره دنیا می کنیم.
    کلا فقط خوشحالیم که این صنعت هم وارد ایران شده ولی چی؟ولی هیچ حمایت خوبی از هیچ جا وجود نداره.
    به خاطر این که بنیاد از شهرستانی ها حمایت نمی کنه مثلا کاشان مجبور می شه یک جشنواره بازی سازی یا بازی نامه نویسی دایر کنه که بلکه یه جورایی شناخته بشه ولی وقتی جشنواره تموم می شه همه می رن دنبال کار خودشونو به اونایی که توی این صنعت در کاشان یا هر جای دیگه زحمت می کشن نگاه هم نمی کنن.الان فقط تهران شده همه کاره،چرا؟چون فقط مرکز ایرانه؟به خدا خیلی مسخره و خنده داره…
    دیگه حرفی ندارم.یا حق…

  12. حرف دلمون را زدی حامد جان من خودم تو مازندران زندگی میکنم الان یک سال بیشتره که میخوام وارداین صنعت بشم ولی نه کلاسی تو شهر ما هست نه کسی از ماحمایت می کنه همه این کلاسها هم تو تهرانه که برای ما امکان نداره که به این کلاسها بریم با خیلی از این شرکت هایی که آگهی دادن که نیاز به همکار دارن هم تماس گرفتم که همشون یا تهران یا اصفهان ولی انگار اینا همش نمایشی چون تا یه ایمیل براشون میفرستی خیلی هاشون اصلا جوابتو نمیدن حالا ما خودمون هستیم که باید از اینترنت فیلمهای آموزشی دانلود کنیم و ایقدر تمرین کنیم به امید روزی که یه پولی دستمون بیاد تا بتونیم خودمون یه کاری در رشته ایی که دوست داریم به دست بیاریم خوب این حرفا رو زدم ولی من تو راهی که دارم میرم ناامید نمی شم و کارمو ادامه میدم به امید روزی که به تونم تو ساخت یک بازی خوب همکاری داشته باشم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *